3.Prvobitan obrazac odgoja

3. lekcijaSubota, 20. srpnja 2019.
Prvobitan obrazac odgoja

„I Gospod, Bog, uze čovjeka i postavi ga u edenski vrt da ga obrađuje i da ga čuva.“ – Postanak 2:15

„Sustav odgoja ustanovljen u početku svijeta bio je određen da služi kao uzor ljudima u svim budućim vremenima. Da bi se prikazala načela tog sustava, u Edenu, domu naših praroditelja, bila je osnovana škola koja je trebala služiti kao uzor. Vrt Edenski bio je učionica, priroda je bila udžbenik, sam Stvoritelj je bio učitelj, a roditelji ljudskog roda bili su učenici.“– Odgoj, str. 20.

Predlažemo da pročitate: Odgoj, str. 16-18.
Nedjelja 14. srpnja
1. DOM

a. Kakvo je bilo uređenje prvog doma i obitelji? Postanak 2:8; 1:28.

„Dom naših prvih roditelja je trebao biti uzor ostalim domovima iz kojih bi izlazila djeca i naseljavala zemlju. Taj dom, uljepšan rukom samog Boga, nije bila blistava palača. Ljudi, u svom ponosu, uživaju u veličanstvenim i skupim građevinama i likuju u djelima vlastitih ruku, ali Bog je Adama smjestio u vrtu. Bilo je to njegovo prebivalište. Modro je nebo bilo njegov svod, zemlja s nježnim cvjetovima i tepih od živog zelenila njegov pod, a lisnate grane dražesnog drveća bile su njegov krov. Njegovi su zidovi bili načinjeni od najveličanstvenijih ukrasa, ručnog rada velikog Umjetnika. U okružju je svetog para bila pouka za sva vremena, da se istinska sreća ne nalazi u popuštanju ponosu i bogatstvu, već u zajednici s Bogom kroz njegova stvorena djela. Kad bi ljudi manje pozornosti posvećivali umjetnom i njegovali veću jednostavnost, oni bi bili bliže odgovoru o tome koji je cilj imao Bog kad ih je stvorio.“– Patrijarsi i proroci, str. 49.50.

Ponedjeljak 15. srpnja
2. VRT

a. Kakvo je zanimanje našim praroditeljima bilo omogućeno u edenskom vrtu? Postanak 2:15. Zašto je to toliko važno za nas danas?

„Obitelji i ustanove trebaju naučiti uložiti više truda u obrađivanju i poboljšanju zemlje. Kada bi samo znali vrijednost proizvoda koje zemlja rađa u određeno godišnje doba, tada bi ljudi uložili mnogo više marljivosti i napora u obradu zemljišta. Svi bi se trebali upoznati s naročitom vrijednošću svježeg voća iz voćnjaka i povrća iz vrtova.“– Savjeti o životu i prehrani, str. 312.

„Dar zdravoga tijela, zdravoga uma, plemenitog karaktera bolji je od bilo kojeg drugog naslijeđa u materijalnom bogatstvu koji biste mogli podariti svojoj djeci. Oni koji shvaćaju u čemu je pravi uspjeh u životu, pravovremeno će postupati po razumu. U svom izboru doma oni će imati na umu ono što je u životu najbolje.

Idite tamo gdje ćete, daleko od pomućenosti i razvrata gradskog života, moći biti prijatelj svojoj djeci, gdje ih možete učiti da upoznaju Boga preko Njegovih djela i gdje ih možete pripremiti za život poštenja i upotrebljivosti.“– Zdravlje i sreća, str. 366.367

„Roditeljima koji žive u gradu Gospod upućuje poziv upozorenja: Okupite svoju djecu u svoje domove; držite ih daleko od onih koji zanemaruju Božje zapovijedi, koji uče i čine zlo. Izađite iz gradova što prije.“ – Medical Ministry, 310.

b. Čemu nas Bog uči u pogledu praktičnog rada? 1 Solunjanima 4:11,12.

„Bog je odredio rad kao blagoslov za čovjeka, da zaposli njegov um, ojača njegovo tijelo i razvije njegove sposobnosti. Adam je u umnoj i tjelesnoj aktivnosti našao jedno od najvećih zadovoljstava svojeg svetog postojanja.“– Vjera kojom živim, 232.

„Praktičan rad potiče na pažljivo promatranje i samostalno razmišljanje. Ako se pravilno obavlja, on potpomaže razvijanje one praktične mudrosti koju nazivamo zdravim razumom. Praktičan rad razvija sposobnost planiranja i izvršavanja, jača hrabrost i izdržljivost i traži pokazivanje taktičnosti i vještine.“ – Odgoj, 220.

Utorak 16. srpnja
3. MJESTO UČENJA

a. Koja je bila jedna od pouka koju je pružalo okruženje Edena? Psalam 19:1,2.

„Knjiga prirode koja je pred njima prostirala svoje žive lekcije, pružala im je neiscrpne izvore pouke i zadovoljstva. Na svakom listu u šumi, na svakom kamenu u planini, na svakoj sjajnoj zvijezdi, na zemlji, moru i nebu bilo je napisano Božje ime. Stanovnici Edena susretali su se kako sa živom tako i s neživom prirodom — s listom, cvijetom i drvetom, i sa svakim živim stvorenjem, od levijatana u vodama do prašine koja lebdi u sunčevoj zraci — prikupljajući od svakoga tajne njegova života. Božja slava u nebesima, nebrojeni svjetovi u svom pravilnom kruženju, ,,kako vise oblaci" (Job 37:16), tajne svjetla i zvuka, dana i noći — sve su to bili predmeti koje su proučavali učenici u prvoj školi na Zemlji.“– Odgoj, str. 21.

„Umjesto da živite tamo gdje se mogu vidjeti samo djela ljudske ruke, gdje ono što čujete i vidite često navodi misli na zlo, gdje metež i buka stvaraju napetost i nemir, idite tamo gdje pred očima možete imati djela Božjih ruku. Nađite mir duhu u ljepoti, tišini i miru prirode. Neka vaše oči počivaju na zelenim poljima, gajevima i brežuljcima. Pogledajte gore u plavo nebo, nepomućeno gradskom prašinom i dimom, udišite okrjepljujući nebeski zrak.“– Zdravlje i sreća, str. 367.

b. Koje pouke su prikazane u rastu biljaka? Luka 12:27.

„Obrađivanje zemlje predstavlja za studente jedno od najboljih vrsta zanimanja, jer zahtjeva rad mišića dok se um rasterećuje i odmara. Proučavanje raznih grana poljoprivrede trebaju biti početna slova u obrazovanju koja se stječu u našim školama. To je prvo što se treba uvesti.“ – 6. Svjedočanstvo, 166, 167.

„Na isti način djeca i mladi, iako poznavanje činjenica stječu preko učitelja i iz udžbenika, trebaju naučiti sami izvlačiti pouke i raspoznavati istinu. Dok rade u vrtu, pitajte ih što su naučili brinući se o svojim biljkama. Dok promatraju prekrasni krajolik, pitajte ih zašto je Bog odjenuo polja i šume tako divnim i različitim bojama. Zašto nije sve obojeno sumornom smeđom bojom? Kad beru cvijeće, navedite ih da razmišljaju zašto nam je Bog sačuvao ljepotu ovih putnika iz Edena. Naučite ih da u cijeloj prirodi zapažaju dokaze Božjeg staranja o nama, koje je sve divno prilagodilo našim potrebama i sreći.“– Odgoj, str. 119.

Srijeda 17. srpnja
4. MJESTO BOGOSLUŽJA

a. Što su stanovnici Edena svakog dana radili? Postanak 3:8. (prvi dio).

„U pjesmi ptica, u uzdisanju drveća, u glazbi mora još uvijek možemo čuti Njegov glas, glas Onoga koji je razgovarao s Adamom u Edenu “za Ljetopisanog povjetarca”. Kad promatramo Njegovu silu u prirodi, nalazimo utjehu, jer Riječ koja je sve stvorila daje život duši.“– Želja vjekova, str. 281.

„Zainteresiran za svoju djecu, naš je nebeski Otac osobno upravljao njihovim odgojem. Često su ih posjećivali njegovi vjesnici, sveti anđeli, koji su im davali savjete i pouke. Često su, hodajući vrtom ,,kad zahladi", slušali Božji glas i razgovarali licem k licu s Vječnim.“– Odgoj, str. 21.

„U svojoj neokaljanoj čistoći Adam i Eva su uživali u edenskim prizorima i zvukovima. Bog im je dao vrt “da ga obrađuju i čuvaju”. (Postanak 2:15) SvakoLjetopisani im je rad donosio zdravlje i zadovoljstvo, i sretni je par radosno pozdravljao posjete svog Stvoritelja, koji je hodao i razgovarao s njima u svježije doba dana. Svakoga dana Bog ih je učio svojim poukama.“– Zdravlje i sreća, str. 261.

b. Koju pouku nam pružaju Božja stvorenja u svom obožavanju? Rimljanima 1:20; Psalam 104:10-24.

„Priroda je puna duhovnih pouka za ljudski rod. Cvijeće umire samo zato da bi se podiglo na novi život; u tome možemo naučiti pouku o uskrsnuću. Svi koji ljube Boga ponovno će procvjetati u nebeskom Edenu.“ – Odabrane poruke 1, str. 291.

„Djeci treba dati pouke koje će u njima potaknuti hrabrost za odupiranje zlu. Usmjerite ih s prirode prema Bogu prirode, pa će se tako upoznati sa Stvoriteljem.“ – Odgovorno roditeljstvo, 49.

„Roditelji s djecom mogu izaći van kako bi promatrali Božju prirodu. Možete ih uputiti na cvijeće u cvatu i pupoljke koji se otvaraju, na visoko drveće i prekrasne vlati trave, i poučiti ih kako je sve to Bog stvorio u šest dana, a sedmog dana se odmorio i posvetio ga. Tako roditelji djeci mogu neodvojivo povezati pouke, kako bi djeca promatrajući prirodu mogla dozvati u sjećanje svog velikog Stvoritelja.“ – Odgovorno roditeljstvo, 533.

Četvrtak 18. srpnja
5. KANALI BLAGOSLOVA

a. Kako obitelji mogu biti kanali blagoslova za svijet kao što je rijeka u Edenu bila blagoslov za vrt? Postanak 1:28; 2:10; Matej 22:39.

„Ljubav, temelj stvaranja i otkupljenja, također je temelj pravog odgoja…

Zakon ljubavi nalaže da posvetimo tijelo, um i dušu službi Bogu i svojim bližnjima. Ova služba, koja čini da smo blagoslov drugima, donosi i nama samima najveći blagoslov. Nesebičnost je temelj svakog pravog razvitka. Nesebičnom službom razvijamo svaku sposobnost do najviše mjere. Sve više „imamo dijela u božanskoj prirodi"; spremniji smo za Nebo, jer primamo Nebo u svoje srce.“ – Odgoj, str. 16.

b. Kakav je zadatak povjeren kršćanskom domu? 2 Korinćanima 3:2.

„Zadaća doma prostire se i izvan kruga njegovih članova. Kršćanski dom treba postati živom poukom koja će prikazati vrline i odlike pravih životnih načela. Takav prikaz bit će sila na dobro u ovome svijetu. Utjecaj pravog doma na ljudska srca i život jest nešto znatno moćnije nego ijedna održana propovijed. Kada mladi izađu iz takvog doma, onda su pouke koje su u njemu stekli usađene u njihova srca. Plemenita načela života unose se u druge domove, tako da u zajednici djeluje ozračje i utjecaj koji duhovno uzdiže.“– Zdravlje i sreća, str. 352.

„Svijetu danas treba ono što mu je trebalo i prije devetnaest stoljeća, Kristovo otkrivenje.“– Zdravlje i sreća, str. 143.

Petak 19. srpnja
PITANJA ZA OSOBNO RAZMIŠLJANJE:

1. Što je bila karakteristika Edenskog vrta kao doma?

2. Na koji način su stanovnici Edena bili zaposleni?

3. Koji je bio sustav odgoja u Edenu?

4. Kako je Eden bio mjesto bogoslužja?

5. Kakve si pouke izvukao iz prvog doma, škole i crkve?

  • Hits: 1466