2.Načela odgoja

2. lekcija             Subota, 13. srpnja 2019.
Načela odgoja

„Početak je mudrosti strah Gospodnji, dobre su razboritosti svi koji vrše odredbe njegove. Hvala njegova ostaje dovijeka!“ – Psalam 111:10.

„Ni za trenutak ne smijete izgubiti iz vida razlog zbog kojega stječete obrazovanje. Njime trebate tako razviti i usmjeriti svoje sposobnosti da budete onoliko korisni i na blagoslov drugima koliko to vaše sposobnosti dopuštaju.“ – 3. Svjedočanstvo, str. 223.

Predlažemo da pročitate: Odgoj, str. 11-16.
Nedjelja 7. srpnja
1. IZVOR MUDROSTI I ZNANJA

a. Gdje se nalazi istinska mudrost? Izreke 9:10; Kološanima 2:2,3.

„Kao što Mjesec i planeti našeg Sunčevog sustava odražavaju Sunčevu svjetlost, tako i veliki mislioci, ukoliko je njihovo učenje pravilno, odražavaju zrake Sunca Pravde. Svaka iskra misli, svaki bljesak intelekta potječu od Svjetlosti svijeta“ – Odgoj, str. 13.

b. Kako Bog smrtnim bićima daje svoju mudrost? Izreke 2:6; Psalam 32:8.

„Ma kakvom se granom istraživanja bavili, s iskrenom namjerom da doznamo istinu, mi dolazimo u dodir s nevidljivim, moćnim Umom koji u svemu i preko svega djeluje. Čovjekov um dolazi u vezu s Božjim umom, ograničeni s Neograničenim. Utjecaj takve veze na tijelo, um i dušu ne može se procijeniti.“ – Odgoj, str. 14.

Ponedjeljak 8. srpnja
2. BOŽJI IDEAL

a. Kako su Božji putevi uspoređeni s našim putevima? Izaija 55:8,9. Kako se to ogleda u Božjem idealu za naše odgoj?

„Naše su predodžbe o odgoju preuske i skučene. Potrebno je imati širi pogled i da sebi postavimo viši cilj. Pravi odgoj znači više nego savlađivanje određenog nastavnog programa. To je više nego pripremanje za sadašnji život. On se bavi cijelim čovjekovim bićem i odnosi se na cijelo razdoblje njegova postojanja. Odgoj znači skladno razvijanje tjelesnih, duševnih i duhovnih sila. On priprema učenika za radosnu službu u ovome svijetu i za uzvišeniju i radosniju službu u svijetu koji će doći.“ – Odgoj, str. 13.

b. Što je cilj pravog odgoja? Efežanima 3:14-19.

„Božji ideal za njegovu djecu je viši od najviše ljudske misli. Pobožnost — sličnost Bogu — to je cilj koji treba dostići. Pred učenikom se otvara put stalnog napredovanja. On ima cilj koji treba postići, uzor do kojeg se treba uzdignuti, koji sadrži sve što je dobro, čisto i plemenito. On će u svakoj grani pravog znanja postizati najveći mogući uspjeh za najkraće moguće vrijeme. Ali njegovi napori bit će upravljeni prema ciljevima toliko višim od sebičnih i prolaznih interesa koliko su nebesa viša od Zemlje.“ – Odgoj, str. 18.

c. Čemu mi trebamo težiti? Jeremija 9:23,24.

„Odgoj i obrazovanje mladih važan je i svečan posao. Pravilan razvoj karaktera veliki je cilj koji treba ostvariti kako bi pojedinac bio osposobljen za obavljanje dužnosti u ovom životu i na kraju ušao u budući, besmrtni život. Vječnost će otkriti način na koji je taj posao obavljen. Kada bi propovjednici i učitelji bili potpuno svjesni svoje odgovornosti, vidjeli bismo drugačije stanje stvari u današnjem svijetu. Ali njihovi su pogledi i ciljevi previše ograničeni. Oni ne shvaćaju važnost svojega posla ni njegovih rezultata.“ – 4. Svjedočanstvo, str. 418.

Utorak 9. srpnja
3. POVEZANOST S BOGOM

a. Kako je stvoren čovjek? Postanak 1:27. S kakvim mogućnostima je stvoren čovjek?

„Stvori Bog čovjeka po svome obličju" (Postanak 1:27). Božja je namjera bila da što duže čovjek živi, potpunije otkriva ovaj lik — potpunije odsjajuje slavu Stvoriteljevu. Svi njegovi talenti mogli su se razvijati; veličina i snaga tih talenata trebala se stalno povećavati. Bile su mu ponuđene široke mogućnosti za obučavanje, i slavno područje istraživanja se otvaralo pred njime. Tajne vidljivog svemira — „čudesa Onoga koji je savršen u svakom znanju" (Job 37:16) — pozivale su čovjeka da ih proučava. Razgovarati licem k licu, srcem k srcu sa svojim Stvoriteljem bila je njegova visoka prednost. Da je ostao vjeran Bogu, sve bi to zauvijek bilo njegovo. Kroz svu vječnost bi nastavio stjecati nove riznice znanja, otkrivao bi nove izvore sreće i imao sve jasnije i jasnije pojmove o Božjoj mudrosti, moći i ljubavi. Sve više bi se približavao ispunjenju cilja svog postanja, sve potpunije bi odsjajivao slavu svog Stvoritelja.

Ali, zbog neposlušnosti sve je to izgubljeno. Grijeh je u čovjeku pokvario Božju sliku, gotovo ju je izbrisao. Čovjekove su fizičke moći oslabile, njegova se mentalna sposobnost smanjila, i njegova duhovna vizija potamnjela. Čovjek je postao podložan smrti. Ipak, ljudski rod nije ostavljen bez nade. Beskrajna ljubav i milost stvorila je plan spasenja, i čovjeku je poklonjen život kao vrijeme probe. Obnoviti u čovjeku sliku njegovog Tvorca, vratiti ga u stanje prvobitnog savršenstva, potaknuti razvoj njegova tijela, uma i duše, kako bi bio ostvaren božanski cilj stvaranja — to je djelo otkupljenja. To je cilj odgoja, veliki cilj života.“ – Odgoj, str. 15.16.

b. Koja želja bi trebala ispuniti svako srce? Psalam 86:11.

„Svako ljudsko biće, stvoreno po Božjem obličju, obdareno je sposobnošću sličnom Stvoriteljevoj — individualnošću, sposobnošću mišljenja i djelovanja… Zadaća je pravog odgoja razvijati ovu sposobnost, vježbati mlade da misle, a ne da samo odražavaju misli drugih ljudi. Umjesto da ograničimo njihovo proučavanje na ono što su ljudi rekli ili napisali, uputimo učenike na izvore istine, na prostrana područja istraživanja u prirodi i otkrivenju…

Takav odgoj pruža više nego samo discipliniranje uma; pruža više nego samo vježbanje tijela. On jača karakter, tako da istina i poštenje ne budu žrtvovani sebičnoj želji ili svjetovnoj ambiciji. On jača um protiv zla… Ako razmišljamo o savršenstvu Božjeg karaktera, um će biti obnovljen i duša nanovo stvorena po Božjem obličju.“ – Odgoj, str. 17, 18.

Srijeda 10. srpnja
4. SLUŽENJE DRUGIMA

a. Kakvo iskustvo doživljavamo poznavanjem Boga? 1 Ivanova 4:16,19.

„Ljubav, temelj stvaranja i otkupljenja, također je temelj pravog odgoja. To jasno otkriva Zakon koji je Bog dao kao vodič života. Prva velika zapovijed glasi: „Ljubi Gospoda Boga svojega svim srcem svojim, i svom dušom svojom, i svom snagom svojom, i svom misli svojom." (Luka 10:27). Ljubiti Njega, beskrajno i sveznajuće Biće, svom snagom, svim umom i svim srcem, znači najviši razvoj svake sposobnosti. To znači da Božja slika treba biti obnovljena u cijelom biću — u tijelu, umu, kao i u duši.“ – Odgoj, str. 16.

„U srcu koje je obnovljeno božanskom milošću, ljubav je načelo ponašanja. Ona mijenja karakter, upravlja pobudama, vlada strastima, suzbija neprijateljstvo, oplemenjuje osjećaje. Ova ljubav, ako se gaji u srcu, uljepšava život i širi svuda oko sebe plemeniti utjecaj.“ – Put Kristu, str. 53.

b. Kako Božja ljubav utječe na naš odnos prema drugim ljudima? Ivan 13:34.

„Mi trebamo prema drugima pokazati isto zanimanje, nježnost i trpeljivost kakvu je On pokazao prema nama. “Kao što sam ja ljubio vas”, kaže Isus, “ljubite i vi jedan drugoga.” (Ivan 13:34) Ako Krist prebiva u nama, mi ćemo otkrivati Njegovu nesebičnu ljubav svima s kojima dolazimo u dodir. Kad vidimo muškarce i žene kojima treba razumijevanje i pomoć, mi nećemo pitati: “Jesu li oni dostojni?”, već: “Kako im mogu izaći u susret?“– Zdravlje i sreća, str. 162.

„Sotona koristi najlukavije metode kako bi svoje planove i načela utkao u sustav obrazovanja i na taj način zadobio snažan utjecaj na um djece i mladih. Dužnost je pravog učitelja spriječiti njegove lukavo skovane namjere. Mi smo se Bogu svečano zavjetovali da ćemo svoju djecu i mlade podizati za Njega, a ne za ovaj svijet; da ćemo ih učiti da svoje ruke ne pružaju ovom svijetu, nego da ljube Boga, da Ga se boje i drže Njegove zapovijedi. Nastojmo im u dušu najdublje utisnuti misao da su sazdani po obličju svoga Tvorca i da im Krist predstavlja Uzor na koji u svemu trebaju ugledati. U obrazovanju najveću pažnju treba posvetiti stjecanju onih znanja koja ih 'mogu učiniti mudrima na spasenje' (2 Timoteju 3:15), i koja će njihov život i karakter uskladiti s božanskim Uzorom.“ – 6. Svjedočanstvo, str. 120.

Četvrtak 11. srpnja
5. SVEOBUHVATAN ODGOJNI PLAN

a. Što Božji plan podrazumijeva? 1 Solunjanima 5:23.

b. Kako Isusovo djetinjstvo prikazuje ovu sveobuhvatnost? Luka 2:51,52.

c. Kako mi možemo imati uspjeha u odgajanju? Rimljanima 12:1,2.

„Bog je dao sve raznovrsne sposobnosti, uma, duše i tijela, koje ljudi posjeduju da ih koriste tako da dostignu najveći mogući stupanj savršenstva. Međutim, to se ne može postići sebičnim i jednostranim obrazovanjem, jer je Božji karakter, koji trebamo primiti, dobrota i ljubav. Svaka sposobnost i osobina s kojom nas je Stvoritelj obdario treba se koristiti na njegovu slavu i za uzdizanje naših bližnjih. A u takvom je radu najčistije, najplemenitija i najsretnije djelovanje.

Da se ovom načelu pridavala pozornost koju njegova važnost zahtijeva, u nekim sadašnjim metodama odgoja došlo bi do korjenite promjene… Umjesto da ga se usmjerava na puka zemaljska mjerila, ili da se naglašava želja za samouzdizanjem, koja sama po sebi umanjuje i unižava, um bi bio usmjeren k Stvoritelju, da ga upoznaju i postanu Njemu slični.“ – Patrijarsi i proroci, str. 595

„On koji je stvorio čovjeka pobrinuo se za razvitak njegova tijela, uma i duše. Stoga stvaran uspjeh u odgoju ovisi o vjernosti s kojom ljudi ostvaruju Stvoriteljev plan.“ – Patrijarsi i proroci, str. 631.

Petak 12. srpnja
PITANJA ZA OSOBNO RAZMIŠLJANJE:

1. Gdje možemo pronaći izvor mudrosti?

2. Koja je svrha pravog odgoja?

3. Koje djelo treba izvršiti u svakom vjerniku?

4. Kako nas odgoj uči služiti drugima?

5. Koji dijelovi našeg bića su uključeni u potpuni odgoj?

  • Hits: 1478