SJ LifeMag - шаблон joomla Новости

YouTube light color icon  ins

Jagode

Jagoda (Fragaria ananassa) je grmolika, zeljasta, višegodišnja biljka koja pripada porodici Rosaceae.

 Plodovi jagoda bogati su vitaminom C i fenolima te imaju jako antioksidativno djelovanje. Pored divlje šumske jagode, postoje još i brojne druge uzgojene vrste s velikim i raznim oblicima plodova, kao i vrtne jagode – mjesečarke.

Hranidbena vrijednost jagoda

Svježe ubrane jagode nisu samo najukusnije, nego i sadrže vitamine i minerale neophodne našem organizmu, a pomažu odstranjivanju štetnih tvari iz tijela. Jagode imaju veliku hranidbenu vrijednost. Vrlo su niske kalorične vrijednosti, u 100 g svježih jagoda ima samo 32 kcal. Dobar su izvor prehrambenih vlakana – jednim obrokom osiguravaju 16% preporučenih dnevnih potreba. Hranidbena vrijednost jagoda velika je uglavnom zbog visokog sadržaja vitamina C (jedan obrok jagoda osigurava 140% preporučenih dnevnih potreba), a sadrže i biljne fenole koji, zajedno s antioksidansima, smanjuju rizik od karcinoma i srčanih oboljenja. Izuzetno su bogate manganom, supermineralom koji je potreban čitavom metabolizmu, a osobito za kosti i krv, hrani živce i mozak, opskrbljuje kožu pigmentima, i potiče proizvodnju hormona štitnjače.

Kemijski sastav (100g svježih plodova jagoda)

sastojak 1 Peter 1pt 1pt medium; border-style: solid solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">jedinica 1 Peter 1pt 1pt medium; border-style: solid solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">
1 Peter 1pt; border-style: none solid solid; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">Energija 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">kcal 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">32
1 Peter 1pt; border-style: none solid solid; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">Voda 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">g 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">90,95
1 Peter 1pt; border-style: none solid solid; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">Proteini 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">g 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">0,67
1 Peter 1pt; border-style: none solid solid; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">Masti 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">g 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">0,39
1 Peter 1pt; border-style: none solid solid; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">Ugljikohidrati 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">g 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">7,68
1 Peter 1pt; border-style: none solid solid; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">Dijetalna vlakna 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">g 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 15.85pt;" valign="top" width="132">2,0
1 Peter 1pt; border-style: none solid solid; padding: 0cm 5.4pt; height: 16.9pt;" valign="top" width="132">Folna kiselina 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 16.9pt;" valign="top" width="132">μg 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 16.9pt;" valign="top" width="132">24
1 Peter 1pt; border-style: none solid solid; padding: 0cm 5.4pt; height: 16.9pt;" valign="top" width="132">Vitamin C 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 16.9pt;" valign="top" width="132">mg 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 16.9pt;" valign="top" width="132">58,8
1 Peter 1pt; border-style: none solid solid; padding: 0cm 5.4pt; height: 16.9pt;" valign="top" width="132">Kalij 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 16.9pt;" valign="top" width="132">mg 1 Peter 1pt medium; border-style: none solid solid none; padding: 0cm 5.4pt; height: 16.9pt;" valign="top" width="132">153

Zdravstvena vrijednost jagoda

Jagode su bogate vitaminom C i polifenolima kao što su flavonoidi i elaginska kiselina. Vitamin C je jedan od najviše zastupljenih antioksidanasa prisutnih u jagodama. To je esencijalni vitamin koji ima brojne biološke aktivnosti: antioksidativno djelovanje, sprječavanje nastanka raka, poticanje aktivnosti imunološkog sustava, sprječavanje bolesti srca i krvnih žila. Dokazano je da ekstrakti plodova jagoda imaju antioksidativnu aktivnost i antikancerogen učinak. Antioksidansi su spojevi koji različitim mehanizmima neutraliziraju suvišak slobodnih radikala, nastao uslijed djelovanja stresnih čimbenika, i na taj način sprječavaju degenerativne bolesti poput raka i bolesti srca. Jagode su dobar izvor prirodnih antioksidanasa. Dokazano je da jagode imaju veću antioksidativnu aktivnost od jabuka, krušaka, naranči i kivija.

Antikancerogen učinak

Prema istraživanjima, ljudi u čijoj su ishrani zastupljene jagode, rjeđe su oboljevali od malignih bolesti. Konzumacija jagoda može spriječiti nastanak raka jednjaka, kože, debelog crijeva, prostate i gušterače. Točnije, elaginska kiselina sprječava širenje stanica raka te se može vezati na stanice koje uzrokuju rak i tako spriječiti njihovo negativno djelovanje. Provedeno je istraživanje na pacijentima koji su imali prekancerozne lezije na jednjaku, jeli su 60g jagoda dnevno 6 mjeseci, i do kraja istraživanja više od polovice ispitanika je ozdravilo. U 80% slučajeva, lezije su prešle u blage ili su potpuno nestale.

Sprječavaju proces starenja mozga

Dokazano je i da prehrana bogata jagodama sprječava proces starenja mozga, tj. prerano starenje moždanih stanica, i time imaju pozitivan učinak na neurodegenerativne bolesti. Štite tijelo od slobodnih radikala povezanih s preranim starenjem i raznim bolestima (Alzheimerova bolest). Istraživanje je pokazalo da prirodni spojevi polifenoli koji se nalaze u jagodama, zaista pomažu i štite aktivnu funkciju mozga.

Smanjuju rizik od kardiovaskularnih bolesti

Prema istraživanjima, bolesti srca su jedan od najčešćih uzročnika smrti. Jagode sadrže elaginsku kiselinu i flavonoide koji pozitivno utječu na zdravlje cjelokupnog kardiovaskularnog sustava. Dokazano je da smanjuju krvni tlak (u jednoj porciji jagoda ima 134 mg kalija, koji je važan u regulaciji krvnog tlaka); smanjuju razinu lošeg (LDL) kolesterola u krvi, koji uzrokuje začepljenje arterija. Također imaju protuupalna svojstva, čime značajno poboljšavaju zdravlje srca.

Probavni sustav

Vlakna su neophodna za zdravlje probavnog sustava, a jagode u jednoj porciji sadrže 2 g vlakana. Prehrambena vlakna djeluju blagotvorno na probavni sustav i štite od karcinoma debelog crijeva.

Mršavljenje

Gubitak kilograma je jedan od najboljih načina za sprječavanje nastanka dijabetesa tipa 2 i srčanih bolesti. Zbog nekih nutritivnih sastojaka, jagode ubrzavaju metabolizam, smanjuju apetit i pomažu u kontroli razine šećera u krvi pa su poželjne na listi namirnica u borbi protiv viška kilograma.

Ostala ljekovita svojstva

Potiču aktivnost imunološkog sustava, te imaju protuupalna, antipiretska (snižavanje povišene tjelesne temperature) i antibakterijska svojstva. Smanjuju rizik od nastanka staračke mrene, koja može uzrokovati sljepoću; vitamin C je važan za jačanje rožnice i mrežnice. Također, jagode imaju i svojstvo analgetika, mogu se koristiti protiv glavobolje, te se preporučuje uzeti zdjelicu svježih jagoda, jer za razliku od aspirina koji sadrži acetilsalicilnu kiselinu, jagode sadrže prirodne salicilate. Korisne su i za revitalizaciju kože, pri čemu se mogu koristiti jagode izrezane na kolutiće ili kašasta smjesa koja se stavlja na lice; čiste i njeguju kožu, te su dobre protiv opekotina od sunca. Jagode su korisne kod izbjeljivanja zubi, jer pomažu u uklanjanju zubnih naslaga.

Jagode se mogu konzumirati svježe, u džemovima, sokovima i voćnim jogurtima. Za duže čuvanje jagode sa zamrzavaju ili konzerviraju. Međutim, zamrzavanjem gube određena svojstva i ukus. Također, pri proizvodnji pekmeza i sokova, upotrebljava se velika količina šećera, a i kuhanjem se gube korisna svojstva, tako da ih je najbolje koristiti svježe, jer takve pozitivno utječu na zdravlje.

mag. biologije Seada Marić

Adresa

Reformni pokret
adventista sedmog dana

Ribnička 12
10110 Zagreb
Gdje smo: KARTA

Bogoslužja

Subotom
09:30 - 10:30 subotnja škola
11:00 - 12:00 propovijed

Radno vrijeme ureda
ponedjeljak - četvrtak
11:00 - 15:00
Informacije:
01 3634 067 / 099 5115 225

Kontakt

ZAGREB - centrala
Ribnička 12
tel. 01/3634 067
info@rpasd.hr
OIB: 12980410812

Newsletter

Prijavite se na naš newsletter. Dovoljan je jedan klik do svježih mjesečnih informacija i novosti.